čisto neposredno? (ulomak iz G. W. F. Hegel, Znanost logike)

[A]ko se ne smije učiniti nikakva pretpostavka, sam početak [treba] biti uzet neposredno… Tu se nalazi samo odluka, koju bi se moglo smatrati i samovoljom, naime ta da se hoće promatrati mišljenje kao takvo. Tako mora početak biti apsolutan ili, što je ovdje istoznačno, apstraktan početak; on tako ne smije ništa pretpostavljati… On stoga mora biti naprosto neko neposredno, ili štoviše samo ono neposredno sámo. Kao što ne može imati određenje spram drugoga, tako ne može ni u sebi sadržavati nikakvo određenje, nikakav sadržaj, jer takvo nešto bilo bi razlikovanje i međusobno odnošenje različitoga, a time i posredovanje. Početak je dakle čisti bitak.

Bitak, čisti bitak, – bez svakog daljnjeg određenja. U svojoj neodređenoj neposrednosti on je samo jednak sebi samom, i također ne nejednak spram drugog, nema različitosti ni unutar sebe ni prema vani. On ne bi bio zadržan u svojoj čistoći bilo kojim određenjem ili sadržajem koji bi se u njemu razlikovao, ili kojim bi ga se stavljalo kao različita od nečeg drugog. On je čista neodređenost i praznina. – U njemu nema nečega za zreti; ili ono je samo to, čisto prazno zrenje sámo. Jednako tako nema u njemu nečega za misliti, ili on je isto tako samo to čisto mišljenje. Bitak, ono neodređeno neposredno, ustvari je ništa, i ni više ni manje od ništa.

Ništa, čisto ništa; ono je jednostavna jednakost sa sobom samom, savršena praznina, lišenost određenja i sadržaja; nerazlikovanost u sebi samoj.  – Ukoliko se ovdje može navesti zrenje ili mišljenje (…) ono je, kao i čisti bitak, sámo prazno zrenje ili mišljenje. – Ništa je dakle isto određenje, ili štoviše lišenost određenja, a time uopće ono isto što je i čisti bitak. (…)

Mni se da je bitak pače ono naprosto drugo od ništa, i ništa nije jasnije od njihove apsolutne razlike, i ništa se ne čini lakšim do moći nju navesti. Ali jednako se tako lako uvjeriti da je to nemoguće, da je ona neizreciva. Oni koji hoće ustrajati na razlici bitka i ništa neka zahtijevaju od sebe da navedu u čemu se ona sastoji. Kad bi bitak i ništa imali bilo koju određenost kojom bi se razlikovali, tad bi bili, kako se već podsjetilo, određeni … a ne čisti bitak i čisto ništa, kako to ovdje još jesu. Njihova je razlika stoga potpuno prazna, svaki od obojeg na jednaki je način ono neodređeno…

Zahtjev da se navede razlika bitka i ništa uključuje u sebi i taj da se kaže što je onda bitak i što je ništa. Oni koji … ovo ili ono tvrde o bitku i ništa, ti neka navedu o čemu govore, tj. neka uspostave definiciju bitka i ništa te pokažu da je ona ispravna. … Ali bitak se doista predočuje – recimo pod slikom čistoga svjetla kao jasnoću nepomračena gledanja, a ono ništa pak kao čistu noć – te se njihovu razliku nadovezuje na tu dobro poznatu osjetilnu različitost. Ali ustvari predoči li se točnije i to gledanje, može se lako osvjedočiti o tomu da se u apsolutnoj jasnoći vidi tako mnogo i tako malo kao i u apsolutnoj tami, da jedno gledanje jednako kao i drugo jest čisto gledanje, gledanje ničega. Čisto svjetlo i čista tama dvije su praznine, koje su isto. Tek u određenom svjetlu – a svjetlo biva određeno tamom -, dakle u zamračenom svjetlu, a isto tako tek i u određenoj tami – a tama biva određena svjetlom -, u osvijetljenoj tami može se nešto razlikovati, jer tek zamračeno svjetlo i osvijetljena tama imaju razliku na sebi samima i time su određeni bitak, opstanak.

ulomak iz G. W. F. Hegel, Znanost logike, prijevod: Damir Barbarić, u Damir Barbarić, Filozofija njemačkog idealizma (Hrestomatija filozofije sv.6.), Zagreb 1998., str. 405., 414., 423., izvornik: Wissenschaft der Logik (1812.)

(najprije objavljeno na prvom izdanju bloga: čisto neposredno Jest)

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s