trbušasti, mišićavi, živčani? (ulomak iz Aldous Huxley, The Human Situation)

Ogromne umne i psihološke razlike koje opažamo među ljudima koreliraju, prije svega, s razlikama u strukturi živčanog sustava. … Drugi genetski korelat karakternih i temperamentskih razlika jest razlika u sposobnosti pojedinaca da proizvede različite enzime koji kontroliraju metabolizam i djelovanje živaca. Treći korelat je vjerojatno dotok krvi, koji je također od velike važnosti i koji uvelike varira među ljudima: srca nekih ljudi pumpaju više krvi i brže nego drugih, arterije su kod nekih učinkovitije u prijenosu krvi do raznih dijelova tijela, i tako dalje. Tako imamo genetsku osnovu za mnoge od psiholoških razlika koje vidimo; nismo određeni samo čimbenicima okoline.

Jedan od razloga zašto je moderna psihijatrija tako zapanjujuće zanemarila genetski čimbenik u psihologiji je upravo zato što je zanemarila tjelesni čimbenik u čovjeku. Ispitate li tijelo savršeno je jasno da postoje goleme genetske razlike među ljudima. Ali ako ignorirate tijelo i usredotočite isključivo na psihološke značajke onda to nije tako očito, mada je posve jasan zaključak da se goleme tjelesne razlike među ljudima moraju odražavati u psihološkim razlikama. Uvijek me zapanjuje kad čitajući literaturu moderne psihijatrije vidim da očevi zasnivači te znanosti, Freud, Jung i Rank, skoro da uopće nisu obraćali pažnju na fizičku stranu ljudskih bića pa stoga potpuno zanemarili genetsku stranu njihovih problema. Možete čitati takozvane studije slučajeva i nikad čuti tko su subjekti. Imamo opis gđe. X ali nikad nam se ne kaže ima li gđa. X 50 kg ili 120 kg; mada očito postoji nezanemariva psihološka razlika između žene koja teži 50 kg i koja teži 120 kg. Evo gdina. Y kojemu nije dobro, ali nikad nam se ne kaže podsjeća li gdin. Y na bika ili dugonogog pauka, je li poput pantera ili poput meduze. To očito čini priličnu razliku, ali se u knjigama moderne psihijatrije mogu jedna za drugom čitati studije bez da su igdje spomenute tako očite činjenice. Samo kod Adlera nalazimo neke reference na fizičke vidove ljudske osobnosti.

Kao što je vrlo važno da liječnici tijela trebaju shvatiti da um ima učinke na tijelo, tako je važno da psiholozi shvate da tijelo ima učinke na um, da su mnogi od tih tjelesnih učinaka očito genetske naravi, i da stoga ima nasljednih čimbenika u praktično svim psihološkim poremećajima. Najočitija poanta, o kojoj se koliko znam nikad ne raspravlja u psihijatrijskoj literaturi, jest pitanje: ako su sve naše psihološke nevolje posljedica traumatskih iskustava u djetinjstvu, zašto nismo svi ludi? Svi smo imali vrlo teška traumatska iskustva, a samo neki od nas su ludi dok priličan broj ostaje razmjerno pribran. I opet je prilično očito da pojave poput Edipovog kompleksa i rivalstva braće i sestara moraju djelovati na neki biološki supstrat koji je različit u različitim slučajevima. …

Na žalost, u psihološkoj literaturi se skoro uopće ne nalaze reference na to; naprotiv, postoji svojevrsna dogma, koja bi se mogla nazvati dogmom okolinskog determinizma, koja skoro pa sustavno zanemaruje fiziološki čimbenik.

To stanje stvari nije univerzalno…Još od kraja osamnaestog stoljeća imamo znanstveniji pristup tome problemu. Francuzi su bili pioniri toga područja: Leon Rostan je govorio o tri tipa ljudi, type digestive, type musculaire i type cerebral – digestivni, muskularni i cerebralni tipovi. To je iznimno precizno zapažanje. …Drago mi da zadnjih godina u psihijatriji postoji snažan neortodoksan pokret prema onome što se naziva konstitucionalna psihologija. … Ono što je [William H.] Sheldon pokazao jest da smo savršeno u krivu kad mislimo o „tipovima“ ljudi. … Prije se radi o kontinuiranoj varijaciji, i to ne između dva pola – uvijek imamo to strašno nagnuće misliti pomoću dihotomija – nego je mnogo realističnije opisana kao kontinuirana varijacija unutar jednog tro-polnog okvira. …

Sheldon naziva ta tri pola endomorfijom, mezomorfijom i ektomorfijom. Endomorfija je pol koji u svom ekstremu daje vrlo velike, debele, meke ljude sporih reakcija s tendencijom da se udebljaju i u starosti postanu ekstremno debeli. Ti su ljudi, u nekom smislu, „trbušasti ljudi“. Crijeva su im često dvostruko teška i dvostruko duga od crijeva ekstremnih ektomorfa. Imaju začudnu moć asimilacije, i na Zemlji su doma, u onoj mjeri u kojoj imaju golemu sposobnost upijanja hrane i preživljavanja. Mezomorfi su „mišićavi ljudi“ s teškim kostima i snažnim mišićima. Možete im vidjeti slike bilo kad na sportskim stranicama novina… Obično imaju snažan vrat i grubu kožu… Vrlo su izdržljivi i snažno streme, pa, vidjet ćemo to kad dođemo do korelacija s temperamentom, imaju tendenciju biti agresivni – političari, poslovni ljudi, vojnici, itd. Ektomorfi su mršavi, lagani ljudi čiji je omjer površine i mase ekstremno visok i čiji je živčani sustav utoliko mnogo bliže površini nego kod mezomorfa i ektomorfa. Oni su, takoreći, građeni oko živčanog sustava koji je daleko osjetljiviji…

Evo i vrlo kratkog opisa glavnih značajki temperamenta povezanih s tim trima fizičkim značajkama…

Endomorfi – okrugli, debeli, trbušasti ljudi – odlikuju se opuštenošću, vole udobnost, ceremonijalnost, i vole jesti – iznad svega, jesti u javnosti. Dobri su u rutinskom i općenito su i bez diskriminacije druželjubivi. Dobro se druže, sviđaju im se ljudi, i nemaju teškoća u komuniciranju. Zapravo, komuniciraju čitavo vrijeme. Iznimno su ekstrovertni u osjećajima. Pod utjecajem alkohola postaju čak prijazniji i druželjubiviji nego inače.

Ekstremni mezomorf je čovjek poriva koji voli moć, neosjetljiv je prema drugima, i naginje gaziti druge ljude. Tipični je agresivni stremitelj ka cilju. Može to činiti vrlo pristojno, no ipak agresivno stremi ka cilju. Obično stvara mnogo buke. Smije se glasno. Glasno hrče. Govori glasno i ima sva obilježja učinkovitog vojnika i političara. … In vino veritas: pod utjecajem alkohola takve osobe postaju čak i agresivnije nego su inače. To su ljudi koji se potuku u barovima i bivaju neugodni; posve su različiti od prijaznih endomorfnih pijanaca.

Ektomorf je cerebralan, u biti introvert, i živi u stalnom stanju susprezanja. Djelovanja su mu suspregnuta. Ima velikih teškoća u komunikaciji. Ne druži se lako. Osjeća da je u svojim izljevima osjećaja endomorf vrlo trivijalan i umnogome vulgaran, a užasava se energičnih poriva mezomorfa. Vrlo je sklon privatnosti i ne stvara puno buke. Pod utjecajem alkohola samo mu je slabo. …

[Nj]egov sustav nam može donekle pomoći da vidimo kako su pripovjedači i dramatičari uvijek intuitivno razumijevali različite genetske varijacije tjelesnih tipova i karaktera – odnos između tjelesnosti i karaktera. Nijedan dramatičar nije dovoljno idiot da stavi Falstaffov karakter u tijelo Kasija; nijedan pripovjedač ne bi dao karakter Pickwicka tijelu Scroogea. Logika Cezarovog govora u Juliju Cezaru nam je savršeno očita:

Ja volim
Da imam oko sebe pune ljude,
Ljude glatka lica, što spavaju noću.
Onaj Kasije je mršav, kao gladan,
On suviše misli; takvi su opasni.

Kasije misli suviše, ali nije poput onoga što Sheldon naziva ekstremnim ektomorfom koji puno misli ali nikad ne djeluje, ili djeluje samo slabašno. On je jedna od onih ekstremno opasnih osoba koje misle jako puno ali imaju dovoljno onoga što Sheldon naziva „mezomorfnim čimbenikom“ da bi djelovala vrlo snažno i učinkovito – a premalo onoga što naziva „endomorfnim čimbenikom“, čimbenikom prijaznosti i vedrine i ljubaznosti. Kasije je tipičan fanatik, i mislim da njegovu tjelesnost možemo zamisliti bliskom onoj Savonarole, koji je imao istu čudesnu moć mišljenja povezanu sa užasnim porivom i minimumom ljudske ljubaznosti i sućuti. …

Sheldonov je tro-polni sustav također zanimljiv utoliko što vrlo dobro odgovara tro-polnom sustavu kojega nalazimo u religijskoj tradiciji Indije. (U kršćanskom sustavu imamo mnogo više dihotomiju između puta Marte i puta Marije, puta djelovanja i puta kontemplacije, mada je čak i unutar kršćanskog sustava prepoznato da put Marije ima više od jednoga aspekta.) Puni razvoj te indijske psiho-teološke teorije može se čitati u Bhagavad Giti. Ljudi su podijeljeni u tri glavne klase: one koji obožavaju pomoću devocije i vrše ono što se naziva bhakti yoga ili devocijsko bogoslužje; oni koji obožavaju prvenstveno na polju djelovanja, u obavljanju dužnosti na nesebičan način, i koji vrše karma yogu; i oni koji obožavaju kontemplacijom ili kroz znanje, vršeći jnana yogu. To dobro odgovara sheldonovskim trima polovima. Ekstremni endomorf bi neizbježno bio upućen na provođenje osjećajne devocije; mezomorf bi bio upućen na put djelovanja vođen dužnošću; a ekstremni ektomorf bi bilo upućen na život introverzije i kontemplacije.

Ovdje možemo zapaziti jednu vrlo neobičnu stvar, da su psihijatri dosad prepoznali samo dihotomije u tim temeperamentskim razlikama. Primjerice Jungovo insistiranje na razlici između introverta i ekstroverta je podjela na dvoje. Potpuno je propustio vidjeti da postoje dvije vrlo različite vrste ekstroverzije: postoji ekstrovert poriva koji želi dominirati stvarima i ljudima – sheldonovski mezomorf; i postoji osjećajni, ljubazni ekstrovert – sheldonovski endomorf – koji hoće pobuditi povjerenje kod svakoga, biti u dobre sa svima. Te dvije vrste ekstroverta su međusobno onoliko različite koliko i od introverta – sheldonovskog ektomorfa – koji ne želi ni jedno ni drugo.

ulomak iz Aldous Huxley, The Human Situation (Lectures at Santa Barbara 1959), London 1980. str. 9. -14., preveo: ja

Jedna misao o “trbušasti, mišićavi, živčani? (ulomak iz Aldous Huxley, The Human Situation)

  1. Na prvom izdanju bloga dijelom objavljeno u zapisu gune?, ovdje prošireno. Dugo sam mislio da neću napraviti verziju za ovo izdanje bloga, jer pročitah da je Sheldonova teorija znanstveno opovrgnuta. Ali naposljetku, meni se i dalje čini da tu, štonosekaže, ima nečega. 🙂 Ako ničega drugoga barem dosta uvriježenih stereotipa, a ni oni nisu za podcijeniti. 🙂

    Sviđa mi se

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s