jer i ovdje su bogovi? (ulomak iz Martin Heidegger, O humanizmu)

Jedna Heraklitova izreka, što se sastoji od samo tri riječi kazuje nešto tako jednostavno da iz njega bit ethosa neposredno izlazi na vidjelo. Ta izreka glasi:

ethos anthropo daimon (fragment 119).

Ona se uobičajeno prevodi:

Ćud je čovjeku njegova sudbina.

Taj prijevod misli moderno, ali ne grčki. Ethos znači boravište, mjesto stanovanja. Riječ imenuje otvoreni okrug u kojemu čovjek stanuje. Ono otvoreno njegova boravišta pušta da se pojavi to što pripada biti čovjeka i tako nadolazeći zadržava se u njegovoj blizini. Boravište čovjeka sadržava i čuva nadolazak toga čemu čovjek u svojoj biti pripada. To je, prema Heraklitovim riječima daimon, Bog. Izreka kaže: Čovjek, ukoliko je čovjek, stanuje u blizini Boga. S tom Heraklitovom izrekom podudara se jedna pripovijest o kojoj izvješćuje Aristotel (de part. Anim. A5, 645a17). Ona glasi:

Kao što je Heraklit, kako kažu, rekao strancima koji su ga htjeli posjetiti pa se, pristupajući, zaustavili, kad su vidjeli da se grije kod peći (pozivao ih je naime da ulaze bez straha, ‘jer su’, reče, ‘i ovdje bogovi’).

Pripovijest doduše govori sama za sebe, pa ipak treba ponešto istaći:

Gomila stranih posjetilaca u svojoj je znatiželjnoj nametljivosti misliocu već na prvi pogled na njegovo boravište razočarana i bespomoćna. Ona vjeruje da mislioca mora sresti u prilikama što – naspram uobičajenoga trajanja ljudi – svugdje nose crte izuzetka i rijetkoga, stoga uzbudljiva. Gomila se nada da će svojim posjetom misliocu naći stvari što će im – barem za stanovito vrijeme – pružiti građu za zabavno ogovaranje. Stranci, koji hoće posjetiti mislioca, očekuju da će ga možda vidjeti upravo u trenutku kad, uronjen u dubokoumlje, misli. Posjetioci hoće da to ”dožive”, ne možda da bi mišljenjem bili pogođeni, nego naprosto zato da bi mogli kazati da su vidjeli i čuli jednoga o kome se veli da je neki mislilac.

Umjesto toga znatiželjnici nalaze Heraklita pri krušnoj peći. To je doista svakodnevno i neuočljivo mjesto. Zacijelo se tu peče kruh. No Heraklit pri krušnoj peći uopće nije zaposlen pečenjem, on se tu zadržava samo da bi se ogrijao. Tako da na tom ionako svakodnevnom mjestu odaje on svu oskudnost svoga života. Prizor ozebla mislioca pruža malo interesantnog, pa znatiželjnici pri tom razočaravajućem prizoru odmah gube volju da stupe još bliže. Što da tu rade? Taj svagdašnji i nezanimljivi događaj da netko prozebao sjedi kraj peći svatko može u svako doba naći kod svoje kuće. Čemu dakle da traže nekog mislioca? Heraklit na njihovim licima čita razočaranu znatiželju. On spoznaje da kod gomile izostanak neke očekivane senzacije dostaje da upravo nadošle prisili da odmah krenu. Stoga ih on hrabri, izrijekom ih poziva da ipak uđu: ”Jer i ovdje su bogovi”.

Ta riječ baca na boravak (ethos) mislioca i njegovo djelovanje drugo svjetlo. Jesu li posjetioci odmah i jesu li tu riječ uopće razumjeli i onda sve to i drukčije vidjeli u tom drugom svjetlu, o tome pripovijest ništa ne kazuje. No da se ta pripovijest pripovijedala i da je još nama današnjima predana, počiva na tome da to što pripovijeda potječe iz ozračja tog mislioca i označava ga. ”I ovdje” pri krušnoj peći, na tom običnom mjestu, gdje je svaka stvar i svaka prilika, svako činjenje i mišljenje pouzdano i poznato, to će reći čuveno, ”i tu naime” u okrugu čuvenoga, tako je da ”bogovi pribivaju”. Ethos anthropo daimon, kaže sam Heraklit:

Običan boravak je čovjeku ono otvoreno pribivanje Boga (ne-običnoga).

ulomak iz Martin Heidegger, O humanizmu, u Kraj filozofije i zadaća mišljenja, Zagreb 1996., str. 187.-189., preveo: Danilo Pejović, izvornik: Martin Heidegger, Über den Humanismus, 1951

(najprije objavljeno na prvome izdanju bloga: običnost?)

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s