umjetnik kao posrednik? (ulomak iz Milan Galović, Nakon proroka, mudraca i genija)

Kad [Paul] Klee opisuje umjetnost kroz tri njezina momenta, uspoređujući je sa stablom i njegovim dijelovima, korijenom, deblom i krošnjom, tad umjetnik zauzima mjesto debla:

A on na njemu doznačenom mjestu kod stabla ne čini ništa drugo, nego ono što dolazi iz dubine (sc. iz korijena) sabire i vodi dalje. Ni služiti, ni vladati, samo posredovati. (…) I ljepota krošnje nije on sam, ona je samo prošla kroz njega.

Zato Klee od takva umjetnika mora zahtijevati:

Uči se gledati iza fasade, jednu stvar ukorijeniti. Uči se spoznati ono što struji odozdo, uči se predpovijesti vidljivog. Uči se kopati u dubini, uči se razlagati. Uči se utemeljivati, uči se analizirati.

Umjetnik nije ”stvaralac”. Umjetnik je onaj koji posreduje i ono što je prije svega vidljivog u svijetu i prije svega vidljivog na stvarima samima, dakle ”iz predpovijesti vidljivog”, uvodi u djelo, da bi na umjetnički način to postalo vidljivim. Tako misli Klee, a njim bi se složili i mnogi umjetnici prošlosti, mnogi umjetnici moderne i neki suvremeni umjetnici. …

O grčkoj mitskoj umjetnosti … iz djela pjesnika znamo, a to je mišljenje zadržano još u Platona, da su pravi pjesnici zapravo bog ili Muza (usp. početni stih Ilijade: ”Srčbu mi, boginjo, pjevaj Ahileja, Peleju sina…”). Pjesnik je samo obdareni izabranik koji je u entuzijazmu zahvaćen bogovima da bi ljudima prenio pjesmu tih bogova. (Entuzijazam (enthousiasmos) doslovno znači imati boga u sebi (entheos)…). No u mitskom životu ni bog ni Muza nisu sami začetnici pjesme. Pjevaju mitsko događanje koje je, kako je to jednom kazao Schelling, već po sebi pjesma. …

Za … pravac nastrojen … platonski, iako nikada na stajalištu samog Platona, ideje se ne nalaze u duhu niti ih je pojedinac sam proizveo. … Što se tiče “lijepih umjetnosti”, neovisno postojanje ideja oddgovara Augustinovom iskazu da

sve lijepo što je kroz dušu preneseno u umjetničke ruke dolazi od one ljepote koja je iznad duše.

Umjetnik je samo posrednik, … ljepota-istina samo prolazi kroz njegov duh i ruke – on je bliži i posredni uzrok – i izlazi na vidjelo u umjetničkom djelu. Do umjetnika je da se ideja u djelu pojavi na najprimjereniji način. Renesansa i, posebno, manirizam, imaju najodlučnijeg zastupnika te teorije u Fredericu Zuccariju. Dok ideje u Platona u svom nadnebeskom mjestu još nisu imale primjerenog nositelja (“subjekta”), preko Plotina, potaknutog Aristotelovim stavom da jedino um može biti “mjesto ideja”, prihvaćeno je da svoje pravo mjesto imaju u božanskom umu. Za Zuccarija u djelu prikazana ideja (disegno externo) potječe od unutarnje ideje umjetnika (disegno interno), ali ova nije nastala u duhu samog umjetnika (apstrahiranjem ili selekcijom), već je iskrenje božanskog duha samog… Za takvog bi se umjetnika moglo reći da je oponašatelj, ali ne kao Platonov slikar stola oponašatelj gotovih stvari, nego oponašatelj božanskog stvaranja. Otkriven je umjetnik genije. … U Hegela i Schellinga … metafizički je to genije koji proizvodi poput boga, kroz kojeg bog postaje ”neposrednim uzrokom sve umjetnosti” (Schelling), ”majstor božji” kroz kojeg umjetničko djelo postaje ”izrazom boga” samog. … Genije svagda iznosi na vidjelo nešto božansko, u svojoj izvornosti talentima i običnim ljudima izravno nedostupno. Nije dakle riječ o tomu da genije ima nešto više originalnosti, talentiranosti, marljivosti i savladanih pravila od ostalih umjetnika. U njega je posebni dar kojim se uzdiže do blizine i dodira s izvorom svijeta ili božanskim bitkom, iz kojeg mu se dodira otvara svijet bića i sve ljudsko kao izvorno i pravo svjetsko i ljudsko. Zato genije s bogom sudjeluje u umjetničkom otvaranju svijeta. … Zato se u susretu s djelom genija u svojevrsnom potresu uzdiže pojedinac do čovjeka svijeta i dospijeva do stvari kao svjetskih bića u njihovoj biti. Od modernih umjetnika, iako i sasvim drukčijim konstelacijama života i umjetnosti, najviše su se tome približili Cézanne sa svojim nastojanjem da umjetničku zbilju ”prirode” izvede iz ”korijena svijeta”, i Klee u umjetničkoj namjeri da se nastani u ”blizini onog tajnog temelja gdje se hrani prazakon razvitka”. …

Čini se da pojam genija danas više nije ni dovoljno jasan ni za modernu umjetnost upotrebljiv. … No neka ostane barem kao pitanje: je li Kandinsky imao pravo kad je smatrao da … je moguća umjetnost koja

pokraj vanjskog svijeta postavlja novi svijet umjetnosti, duhovne naravi. Jedan svijet koji može nastati isključivo umjetnošću. Jedan realni svijet.

… Neka uz ove stavove ostanu barem pitanja: kako je moguća umjetnička zbilja, “jedan realni svijet” bez božanskog temelja, a ako bi genije i dosegao taj temelj, može li se ta božanska umjetnička zbilja konstituirati bez onog svetog, bez svetog mjesta u svijetu i bez svetkovanja života? …

Kao što se već vidi kod mitskih pjesnika, kad nije bilo samo do pjesnika, ili je najmanje bilo do pjesnika ili kipara, hoće li se bog objaviti i dospjeti u prisutnost kao umjetničko djelo, i umjetnik genije ne može iznijeti na vidjelo ono što samo od sebe, po svojoj naravi ne zahtijeva umjetničko pojavljivanje. Ako je umjetnost ili umjetničko djelo, kako kaže H.-G. Gadamer, ”prirast bitka” onoga što se u umjetnosti pojavljuje ili što u umjetničkom djelu prispijeva u prisutnost, onda će napori umjetnika da u prisutnost dovedu biće kojem po naravi ne pridolazi takav ”prirast bitka” ostati neuspješnima. Historija umjetnosti – a iz sličnih razloga to se tiče i filosofije i filosofa te religije i proroka – puna je takvih neuspjelih pokušaja.

ulomak iz Milan Galović, Nakon proroka, mudraca i genija, Zagreb 2005., str. 40.-42., 45.-48., 50.-51.

(najprije objavljeno na prvom izdanju bloga: stvaralaštvo?)

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s