Bog kaže: ja jesam? (ulomak iz Étienne Gilson, Uvod u kršćansku filozofiju)

Naprotiv, rečeno je od osobe Boga: ‘Ja sam koji jesam’ (Izl. 3:14). (Toma Akvinski, Suma teologije I,2,3)

… Budući da je uzeta iz Svetoga pisma, ova riječ sigurno znači da je Bog sam odgovorio umjesto nas na pitanje o svom postojanju, potvrđujući ga. Pristati na njegovu riječ to znači vjerovati da Bog jest, jer je to on sam rekao. U tom smislu Božja opstojnost smatra se istinitom na temelju čina vjere u Božju riječ.

Spoznaja o Božjoj opstojnosti poprima na taj način jedan univerzalni domet i nepobjedivu sigurnost. Bili oni filosofi ili ne bili, svi ljudi kojima je njegova riječ prenesena propovijedanjem Svetoga pisma i koji je primaju kao riječ koja dolazi od njega znaju upravo po tome da Bog postoji. No i sami se filosofi trebaju podsjetiti da je Bog objavio svoju opstojnost i pristupiti toj istini pomoću vjere. … [S]igurnost vjere koja se zasniva na nepogrešivosti Božje riječi beskrajno je čvršća od spoznaje dobivene samo prirodnim razumom, ma koliko ona bila očita. Na području objave, zabluda je apsolutno nemoguća, jer je izvor spoznaje vjere sam Bog, Istina. … Potvrđivanje Boga vjerom je specifično drugačije od njegova potvrđivanja filosofskim razlogom. Zaključak filosofa je istinit po istini njegova vlastita razuma, potvrđivanje vjernika je participacija u spoznaji koju sam Bog ima o svojoj opstojnosti i o čemu nas obavješćuje putem objave. Vjera je čisto bogoslovna krepost, koja ima Boga za uzrok i predmet.

Spoznaja po vjeri i razumska spoznaja nisu dakle iste vrste, niti čak istog roda. Spoznaja Božje opstojnosti, kao pristanak na objavu koja nam je data, potpuno se razlikuje od one koju nam daje filosofija, zbog činjenice što je ona za vjernika prvi stvarni dohvat Boga i prvi korak na putu njegova posljednjeg cilja, blaženog gledanja. …

gilson1

Etienne Gilson (1884.-1978.)

[I]sta riječ koja garantira Božju opstojnost i koja nam kazuje da je ime koje Njemu najviše odgovara Qui est [Koji Jesam], otkriva pored toga ljudima savršenu jednostavnost božanske biti. Zaista, Bog nije rekao: “Ja sam ovo ili ono”, nego jednostavno “Ja jesam”. Ja sam što? Ja sam Ja jesam. … Tako … Bog otkriva svoje ime istovremeno sa svojom opstojnošću, i budući da u istoj riječi, on otkriva, na neki način, svoju bit, Bog time kaže, ako pratimo tumačenja koja o tome daje sv. Toma, ili da je božanska bit jednostavna, ili da je Božja bit njegov bitak: Dei… essentia est suum esse. Pokušajmo razmrsiti ovo klupko ideja. …

[O]peracija se sastoji u tome da se dokaže da je Božji bitak samo upravo to da jest. … Ako su neko biće i njegova vlastita bit identični, drugim riječima, ako je jedno biće sve i samo to da jest, kako ga možemo zamisliti još jednostavnijeg? Nema ništa jednostavnije od identiteta bića sa samim sobom. …

Znajući, jer je to rekao Bog, da je njegovo osobno ime Est, teolog postavlja konačno biće kao nužno složeno. Međutim, on sam polazi od pojma Boga kao apsolutno jednostavnog bića; nužno je dakle da složenost konačne supstancije bitno proizlazi iz nekog dodatka osnovnom aktu bivstvovanja. … [Inače] biće bi bilo jednostavno isto kao i božanski bitak; bilo bi Bog.

Sigurnost da je esse, ili akt bivstvovanja, stvarno element konačnog bića i da je po tome uključen u njegovu strukturu, tumači se dakle najprije prethodnom sigurnošću da akt bivstvovanja postoji stvarno u sebi i za sebe, u apsolutnoj metafizičkoj čistoći Onoga koji nema ništa, čak ni bit, jer on jest sve to što bi mu se moglo pripisati. Otkada Koji Jest isključuje svaki dodatak, konačna se supstancija nužno sastoji od akta bivstvovanja (actus essendi, esse) i nečeg što ga ograničava. Znajući da je Bog čisti bitak, metafizičku srž stvarnosti stavljamo u “ne-čist” akt bivstvovanja.

Cijela je ova dijalektika pokrenuta, vođena i zaključena u svijetlu riječi iz Knjige Izlaska. … Objava, kao takva, može doseći vlastiti cilj bez vezivanja na metafiziku, i ide joj u prilog da, ljudski govoreći, izvorni doslovni smisao Svetog pisma ne sugerira nikakvu aristotelovsku tehniku. Ipak, sveti je Toma u njemu pročitao istovremeno i nedjeljivo da Bog jest, da je on Bitak, i da je jednostavan. Dakle, biti Qui est i biti jednostavan, znači upravo biti, čisto i jednostavno. … Budući da se Bog objavio kao Onaj Koji Jest, filosof zna da na izvoru i u samom srcu bića treba smjestiti čisti akt bivstvovanja. …

the-popes-and-st-thomas.jpg

sv. Toma Akvinski (1225.-1274.)

Ali ako je Bog Qui est, njegov esse je njegova bit, a kako je svako biće neka bit obdarena bivstvovanjem, sam pojam bića ne odgovara u potpunosti Bogu. Kao i Platonovo Dobro, treba Boga staviti iznad bića… Izrazit ćemo tu istinu govoreći da Bog nije biće (ens) nego bitak (esse). … Ono nešto, koje prima akt bivstvovanja (esse), nazivamo bit. Svako biće, različito od Boga, po definiciji je konačno, budući da se sastoji od akta bivstvovanja ograničena od biti. Obrnuto, Bog je neograničen po samom svom pojmu budući da je on čisti akt bivstvovanja, samo esse (ipsum esse) bez ikakve biti koja ga ograničava. Ako je svako biće konačno u tome što ima akt bivstvovanja, ali to nije, to je isto kao da smo rekli da Bog jest, da je on Qui est, da je savršeno jednostavan, da je neograničen i postavljen iznad ensa [bića]. Bog je neograničen jer je njegova jednostavnost ona čista akta, onog esse, koji nije ovo ili ono, već jest, apsolutno.

Evo dakle riječi Knjige Izlaska obogaćene novom dimenzijom.

ulomak iz Étienne Gilson, Uvod u kršćansku filozofiju, Zagreb 1995., str. 35.-37., 40., 50., 53.-58., preveo: Gerard Denegri, izvornik: Étienne Gilson, Introduction à la philosophie chrétienne (1960)

(najprije objavljeno na prvom izdanju bloga: objava?, ovdje prošireno)

Oglasi

Jedna misao o “Bog kaže: ja jesam? (ulomak iz Étienne Gilson, Uvod u kršćansku filozofiju)

  1. Povratni ping: Što će mi filozofija kad imam Isusa Krista? - Konzervativac

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s