tri vida opažanja? (ulomak iz Thich Nhat Hanh, Understanding our Mind)

Tri vida opažanja (pramana) jesu izravno opažanje (pratyaksha pramana), zaključivanje (anumana pramana), i pogrešno izravno opažanje ili pogrešno zaključivanje, što ima za ishod pogrešno opažanje (abhava pramana).

Prvi način, izravno opažanje, ne zahtijeva posrednika ili izvođenje. Staviš li prst u vatru opeći ćeš se. Osjećaš toplinu. To je izravno opažanje – i ispravno opažanje. …

Thich Nhat Hanh (1926.)

Prvo polje opažanja je opažanje stvari-po-sebi, izravno opažanje bez iskrivljenja i obmana. To je jedini od tri vida opažanja koji je izravan. Taj je način opažanja u oblasti noumena ili takovosti. Takovost (tathata) znači ”stvarnost kakva jest”. Drugo ime za Budhu je Tathagata, što znači „onaj koji je došao iz takovosti i ide u takovost“. Sve – list, oblutak, ti, ja – dolazi iz takovosti. Takovost je temelj našega bića baš kao što je voda temelj bića vala.

Jesmo u stanju dodirnuti stvarnost-po-sebi? Buddhistički nauk kaže da možemo. Neki cvijet može biti izraz svijeta takovosti ako ga opazimo izravno. To sve ovisi o našem vidu opažanja, hoćemo li dodirnuti takovost cvijeta ili samo njegovu sliku stvorenu u našem umu. Naša opažanja rijetko dosegnu vid stvari-po-sebi. Obično opažamo stvari u drugim dvama vidovima, kao predočbe [reprezentacije] ili kao puke slike.

Ponekad imaš neko izravno opažanje ali ono nije ispravno. Primjerice, vidiš zmiju. Bez razmišljanja, bez uspoređivanja – naprosto odmah vidiš zmiju, izravno. Ali potom otkriješ da to nije zmija nego tek komad konopa. To je izravno opažanje koje nije ispravno, pa pripada trećemu vidu, pogrešnom opažanju.

Drugi vid opažanje je zaključivanje. Ono je diskursivno, spekulativno i deduktivno. Taj vid opažanja također može biti ispravan ili neispravan. Primjerice, pretpostavimo da stojiš desetak metara od hrpe drva. Vidiš da se iza drva diže dim i zaključuješ da je tamo vatra. To je opažanje pomoću zaključka – i ono može biti istinito. … Ali ponekad je zaključak, izvođenje, pogrešan. … U tom slučaju … to također spada u treći vid opažanja.

Treći vid opažanja je pogrešno opažanje koje može biti ishod ili izravnog opažanja ili zaključivanja. … Treći vid opažanja je polje pukih slika. U tom vidu opažanja ono što opažamo su puke slike. Vidiš li psa dok šetaš ulicom, tvoj opažaj pripada oblasti predočbi. Ako odeš kući i sanjaš o psu, tvoja slika iz sna (dream-image) je u oblasti pukih slika. … Kad vježbamo vizualizaciju također koristimo slike iz ovoga trećeg vida opažanja. … Pođemo u arhiv i uzmemo te stvari da bismo ih koristili. Pjesnici i umjetnici također dosta rade s tom oblašću, sklapajući slike koje već postoje u nove slike. …

Sve slike, bilo da ih opažamo u vidu predočbi ili u vidu pukih slika, jesu neistinite. One nisu izravno opažanje stvari po sebi. … Naša svijest rijetko dotiče stvarnost. Zarobljujemo sebe u svojim vlastitim iskrivljenim slikama stvarnosti…

Kad ugledamo neki stol, ono što opažamo kao „stol“ pripada polju predočbi jer … mi o stolu mislimo kao o nečemu na što možemo staviti stvari, dok ga termiti vide kao izvor hrane. Bilo da ga vidimo kao hranu ili kao površinu, naše se opažanje ne odvija u oblasti stvari po sebi. Bilo što da dotaknemo u oblasti stvari po sebi svojom osjetilnom sviješću, a potom preradimo svojim umom, to postaje predočbom. Ali i naš um s vremena na vrijeme može dotaknuti oblast stvari po sebi. Kad imamo jaku intuiciju, naš je um u doticaju s oblasti takovosti. Intuicija je oblik znanja koji nije zasnovan na mišljenju i uobrazilji.

Posao svijesti je izraziti i razlikovati naše opažaje kroz ta tri vida opažanja. Dok zapadnjačka filosofija smatra subjekt i objekt suprotnostima, nauk Manifestation Only kaže da su to dva vida iste stvarnosti.

Naša opažanja proizlaze iz mnogih uzroka i uvjeta, bitnih i drugotnih. Zapravo, naše zamisli o stvarima su najčešće ništa drugo do prisjećanja. Budha je možda bio prva osoba koja je poučavala da su zamisli tek navike pamćenja. Ekottara Agama kaže da je većina naših opažanja posljedica sjećanja na stvari u prošlosti.

ulomak iz Thich Nhat Hanh, Understanding our Mind, 2001., iz poglavlja 8. i 24., preveo: ja

Jedna misao o “tri vida opažanja? (ulomak iz Thich Nhat Hanh, Understanding our Mind)

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s