intelektualni celibati? (ulomak iz Aldous Huxley, The Human Situation)

Svi znamo da je malo znanja opasna stvar. Ali i puno visoko specijaliziranog znanja je opasna stvar, ponekad i opasnija od malo znanja. Jedan od glavnih problema visokog obrazovanja danas je kako pomiriti zahtjeve za puno znanja, koje je u biti specijalističko znanje, sa zahtjevima za malo znanja, koje pristupa šire ali površnije općeljudskim problemima. …

Moj je osjećaj da neko idealno jedinstveno obrazovanje poziva na pristup predmetima preko temeljnih ljudskih problema. Tko smo mi? Koja je priroda ljudske prirode? Kako bismo se trebali odnositi spram planeta na kojem živimo? Kako nam je živjeti zajedno na zadovoljavajući način? Kako ostvariti svoje pojedinačne mogućnosti? Koji je odnos između urođenog i odgojenog? Započnemo li tim problemima i učinimo li ih središnjima, očito je da možemo sabrati informacije iz velikog broja trenutno posve odvojenih disciplina. Mislim da je to vjerojatno jedini način da stvorimo jedan temeljito jedinstven oblik obrazovanja.

U međuvremenu, pak, takvo jedinstveno obrazovanje ne postoji. Mislim da se tu može naći razlog zašto netko poput mene, tko ima ono što bi se moglo nazvati svojevrsnim enciklopedijskim neznanjem u mnoštvu područja, može biti od koristi u jednoj ustanovi visoko specijalističke izobrazbe poput ove. Knjiški čovjek može vršiti vrijednu funkciju u sadašnjem svijetu sabirući mnoge predmeta i pokazujući veze među njima. U pitanju je izgradnja mostova.

huxley

Aldous Huxley (1894.-1963.)

Ima jedna zanimljiva riječ: pontifex, ili mostograditelj. To je latinski naziv za člana svećeničkog reda u Rimu, čiji se poglavar nazivao pontifex maximus. … U religijskom kontekstu pontifex znači graditelj mosta između Zemlje i Neba, između materijalnog i duhovnog, ljudskog i božanskog. Čitava je ta zamisao pontifexa, mostograditelja, vrlo probitačna, i možemo je razmotriti i iskoristiti na vrlo plodan način.

U sadašnjem je kontekstu funkcija knjiškog čovjeka upravo gradnja mostova između umjetnosti i znanosti, između objektivno opaženih činjenica i neposrednog iskustva, između moralnih i znanstvenih prosudbi. … Zacijelo nisam neki pontifex maximus, ali i pontifex minimus za sad može ponešto učiniti. Pitanje je pronalaska primjerenog rječnika kojim se možemo baviti tim problemima. Trenutno imamo veliku raznolikost rječnika: imamo rječnik običnog govora, imamo rječnik prozne književnosti, imamo povišeni rječnik pjesništva, i imamo apstraktni rječnik znanstvenih teorija. … Ono što trenutno nemamo jest oblik riječi kojim bismo izrazili sklapanje znanstvene činjenice i znanstvene teorije s našim izravnim iskustvom. … [N]aš je problem nekako pronaći književni, umjetnički rječnik koji bi nam omogućio da prijeđemo bez nekog ozbiljnog stresa s jedne točke gledišta na drugu, iz jednog diskursa u drugi. …

Problem je sa svim specijaliziranim znanjem to što je ono ustrojeno u neki niz ”intelektualnih celibata”. Različiti predmeti žive u svojim redovničkim ćelijama, odvojeni jedni od drugih, i naprosto se ne vjenčaju međusobno i ne dobivaju djecu koju bi trebali dobiti. Problem je pokušati urediti vjenčanja između tih raznih predmeta, u nadi da će dobiti vrijedno potomstvo. A celibat nije samo između različitih vidova intelekta; to je također celibat strasti, celibat instinkta. … U svakom slučaju, trebamo urediti brakove, ili, prije, vratiti ih u njihovo izvorno vjenčano stanje, među različitim odjeljcima znanja i osjećanja koji su bili proizvoljno razdvojeni i natjerani na život u svojim samostanskim ćelijama, u izdvojenosti. Možemo parodirati Bibliju, pa reći: ”Ono što je priroda spojila, neka nijedan čovjek ne razdvoji”; neka proizvoljne akademske podjele na predmete ne razderu usko isprepletenu mrežu stvarnosti i pretvore je u besmislicu.


Aldous Huxley, The Human Situation: Lectures at Santa Barbara 1959., London 1980. str. 9. -14., preveo: ja

(izvorno objavljeno na prošlom izdanju bloga u §2. cjelovitost?)

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s