jedno i sva? (ulomak iz Igor Mikecin, Heraklit)

Sve moguće suprotnosti onih suprotnih počivaju na prvotnoj suprotnosti: jedno sva (ἓν πάντα). To da su sva jedno znači prema tomu i da su sva suprotna jedno. Jedno jedini sva tako što se samo kroz njih razjedinjuje. Bez svih ne bi bilo ni jednote jednog, ne bi jedno moglo biti upravo ono koje jest – ono jedineće. A budući da je jedno jedino kao jedineće, nužno mu je ono koje biva jedinjeno – ona sva.

Jednomu su suprotna sva zato što je ono jedino koje nije nijedno od svih. Ali ono pritom nije izvan svih jer bi tada bilo samo jedno među svima. Jedno ne obuhvaća sve izvana i nije ukupnost i zbir svih, nego jest samo u svojem jedinjenju svega. Isto tako sva bivaju samo kao razjedinjavanje jednoga, tako da je svako pojedino od njih neko jedno koje svoju jednotu ima po onom jednom samom.

Jednost i ujednost onih suprotnih imenuje se riječju suhvat ili sticaj (σύναψις). Svaka je pojedina suprotnost jedan suhvat onih suprotnih, a svi suhvati naposljetku počivaju na suhvatu jedno sva. … U razlici spram puko mnogih (πολλά), sva (πάντα) su objedinjena cjelina mnogih, iz koje ni jedno od njih nije izuzeto. Jedineći sva jedno im daje jednotu i cjelovitost. Objedinjena jedinećim jednim ona sva bivaju u jednom jedinom i jedinstvenom redu (ἕνα καὶ ζυνὸν κόσμον). A opet u svakom pojedinom od svih biva na jedinstven način objedinjena cjelina svih.

Proishodom svih iz jednoga svijet se pali, a gasi se proishodom jednog iz svih. Ali ne proishode sva iz jednoga tako da izlaze vani iz njega, da ga napuštaju i ostavljaju za sobom, nego tako da u sebi sveudilj imaju jedno, ostaju u jednom. Jedno pak proishodi iz svih tako da se sva vraćaju u jedno, ali ne zato što bi prethodno bila od njega odijeljena, nego se iz razjedinjenosti jednoga obraćaju u njegovu jednost. Svako od onih svih je necijelo i s drugima se suhvata u cjelinu svih, a ujedno je svako za sebe neko cijelo koje opet u sebi objedinjuje necijela (ὅλα καὶ οὐχ ὅλα). …

Ukoliko je suprotnost jednoga i svih u osnovi razjedinjavanje jednog u svima i sjedinjavanje svih u jednom, tada jedno i sva jest isto. Svako pojedino od svih je neko jedno, nadalje sva su sjedinjena jednim redom, te napokon obrati su onog jednog samog, koje na različit način jest u svakom od njih. A svako je pojedino opet na svoj način sva utoliko što u sebi ima ono jedno samo, koje je zajedno svima.

Ukoliko su ona suprotna međusobno protivna, njihova je istost spor (ἔρις), razdor (νεῖκος) i rat (πόλεμος). Stalno težeći usuprot, ona se međusobno opiru, te u stalnoj napetosti sukoba  nastoje jedno drugo nadvladati. Ali spor nije tek odnos u kojem se ona suprotna nalaze, nego je njihov iskon. Po sporu naime ona sva istom bivaju kao međusobno suproteća. Bilo da je snaga protivljenja ravnomjerna ili da jedno suprotno nadvladava drugo, spor ne razara i uništava ona suprotna,  nego ih upravo tvori, iskazuje i održava u njihovoj suprotnosti. Opirući se jedno drugome ona suprotna se uzajamno iziskuju i snaže.

Ukoliko su pak ona suprotna međusobno privlačna, istost njihova je sklad (ἁρμονία), prisnost (φιλία) i mir (εἰρήνη). To nije pomirljivo slaganje suprotnih, nego sjedinjenje u kojem ona sjedinjena zadržavaju otpor. Uzajamno iziskivanje nikada nije lišeno žudnje za vlastitim upotpunjenjem i osvajanjem onog suprotnog. Sklad je to između onih protivnih, a ne sličnih. Stoga, koliko god ona suprotna bila prisna, nije moguće da se stope do nerazlučivosti, već ostaju u istosti razlučena. Ali prisnost je suprotnih takvo uzajamno davanje u kojem jedno niti nestaje u drugom niti ga ukida u njegovoj drugosti, nego daje da bude ono samo u svom vlastitom drugom. Spor i sklad su tako dva suprotna i neodvojiva vida suprotnosti same. Samo zajedno spor i sklad, tj. sporeći sklad i skladni spor, jesu porijeklo istosti onih protivnih. Kad bi bio samo sklad, sva bi se stopila u neraščlanjeno jedno, a kad bi bio samo spor, sva bi se rasula u nepovezano mnoštvo.

ulomak iz Igor Mikecin, Heraklit, Zagreb 2013., str. 59.-62.

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s